Maloobchod
Maloobchodné predajne patria medzi častých zákazníkov, a to aj napriek tomu, že zvyčajne využívajú len malú časť našich riešení.
Uľahčíme však množstvo činností ako jednotlivým predajniam tak reťazcom a pomôžeme tak k optimalizácii nákladov aj rastu predaja.
príjem a označovanie
tovaru
inventúra predajne
a skladu
objednávanie
a doplňovanie tovaru
distribúcia medzi predajňami
analýza zásob
akčné ponuky
informačný kiosk, interaktívny katalóg
Ak je to aspoň rámcovo to, čo by vás zaujímalo, poďte sa na to pozrieť podrobnejšie.
Príjem a označovanie tovaru
Mobilné terminály a čiarové kódy
Spoľahlivé skladové hospodárstvo vyžaduje dôslednú kontrolu tovaru pri príjme a tiež označenie tovaru čiarovými kódmi v prípade, že nimi nie je označené už od výrobcu či dodávateľa.
Pomocou mobilných terminálov a čiarových kódov je možné vytvárať príjemky, prijímať tovar podľa vydanej objednávky či kontrolovať už skôr v Pohode vytvorené doklady.
Okrem kontroly, či doklady zodpovedajú skutočnej dodávke, tento postup zaistí aj kontrolu, že všetok tovar na predajni bude mať funkčné čiarové kódy a nebudú tak vznikať problémy pri následnom predaji cez pokladničný systém – pri rade tovaru sa stáva, že rovnaký tovar rovnakej značky pochádza z rôznych tovární a má zakaždým iný čiarový kód.
Na základe príjmov tovaru je možné automaticky vytlačiť napr. štítky s cenami, v zodpovedajúcom množstve, dizajne a s možnosťou ručných úprav množstva položiek k tlači – u niektorého tovaru sa tlačí štítok na každý kus, niekde na obal a niekde vôbec, pretože tovar už všetko potrebné má na sebe uvedené.
Import dodávateľských dokladov
Možnosť spracovania dodávateľských dokladov v elektronickej forme a naskladnení tovaru na niekoľko kliknutí ušetrí cenný čas.
Najmä u majoritných dodávateľov prinesie značnú úsporu času import dokladov bez nutnosti ich ručného opisovania. Pokiaľ je navyše potrebné evidovať aj výrobné čísla či šarže, je úspora času a minimalizácia chýb o to významnejšia.
Väčšina dodávateľov vie vygenerovať doklady v nejakej elektronickej dátovej forme a naše nástroje sa vedia jednotlivým formátom prispôsobiť, takže import dokladov môže prebiehať aj automaticky.
U všetkých či vybraných dodávateľov môžete pomocou mobilných terminálov kontrolovať, či naimportovaný doklad zodpovedá skutočne dodanému tovaru.
Inventúra predajne a skladu
Efektívna inventúra
Inventúra nepatrí medzi obľúbené činnosti žiadneho prevádzkovateľa skladu, predajne však z dôvodov prístupu verejnosti a s tým spojených krádeží obvykle vykonávajú inventúry častejšie ako v uzavretých skladoch.
Pri využití mobilných terminálov a s dôsledne označeným tovarom čiarovými kódmi je inventúra veľmi rýchla, odpadá vyhľadávanie v papierových zoznamoch aj následné prepisovanie zistených stavov do Pohody.
To, čo pomocou papierových zoznamov trvá 3 dni zvládnete s terminálmi za pol dňa. Je samozrejme možné vykonávať aj čiastočné inventúry vybraného sortimentu.
Objednávanie a doplňovanie tovaru
Výber správneho tovaru, jeho dostatok a včasné doplňovanie sú základom úspešnej maloobchodnej predajne.
Perfektný vzhľad a dostupnosť
Pri maloobchodných predajniach je kľúčová estetická stránka – poloprázdne regály nepôsobia dobrým dojmom a o spôsoboch, ako zaujať zákazníka, bolo už napísané mnohé.
Doplňovanie tovaru prebieha ako vizuálne pomocou mobilných terminálov, tak automaticky podľa nastavených pravidiel, štatistík a predikcov. V zásade treba strážiť najmä
- aby vystavený tovar dobre vyzeral a bol ho na pohľad dostatok
- použitie minimálnych limitov zásob
- vizuálna kontrola a vytváranie vydaných objednávok priamo „od regálov“ pomocou mobilného terminálu
- aby predajca reagoval na dopyt a zaistil dostatok žiadaného tovaru a naopak aby ležiaky nezaberali miesto na cennej predajnej ploche
- objednávanie na základe štatistík a predikcií
Distribúcia medzi predajňami
Rozdelenie tovaru medzi predajňami a optimálne plánovanie jeho presunov výrazne znižuje množstvo ležiakov a zaisťuje dostatok tovaru tam, kde je oň záujem.
Optimalizácia zásobovania
V prípade viacerých predajní a tým viac skladov je potrebné riešiť optimalizáciu každej z nich, aby nevznikali zbytočne veľké zásoby na jednotlivých predajniach.
Náš systém vie generovať podklady na prevoz ako medzi centrálnym skladom a predajňami, tak medzi predajňami samotnými. Cieľom je napríklad, aby rovnaký tovar nebol na jednej predajni vypredaný, zatiaľ čo na iný neležal v zbytočne vysokom množstve.
Je vhodné tiež evidovanie zásielky na ceste medzi skladom a predajňami, či už sa vykonáva vlastnou prepravou alebo s využitím prepravných služieb. Vždy je tak kontrola, čo je na ktorej predajni, čo na ceste a čo sa pri preprave stratilo.
Analýza zásob
Predajná plocha každej predajne je obmedzená, na dosiahnutie zisku je kľúčový výber ponúkaného tovaru, minimalizácia ležiakov a plánovanie predajných akcií.
Nielen ABC analýza
Dopyt o rôznych skupinách sortimentu sa mení ako vplyvom sezónnosti, tak aj vplyvom marketingových kampaní či počasia.
Pomocou ABC analýzy vychádzajúcej z dát v Pohode a Paretovho pravidla budete mať vždy aktuálne štatistické informácie o predajoch jednotlivých zásob za dané obdobie – ktoré zásoby sa významne podieľajú na zisku a sú teda perspektívne alebo ktoré sa naopak stali ležiakmi a len zaberajú tak cenné miesto na predajni .
Dáta môžete tiež použiť k cenotvorbe, predikcii predajov na objednávanie u dodávateľov a celkovo výberu ponúkaného sortimentu.
Akčné ponuky
Najmä vďaka všadeprítomným supermarketom zákazníci počujú na magické slová Akcie či Výpredaj a preto je občas vhodné podporiť predaj konkrétnych výrobkov.
Akcie a výpredaje bez práce
Propagácia tovaru je v maloobchode nevyhnutná a vhodne naplánované výpredaje ušetria značné náklady.
Vhodne umiestnenou obrazovkou s automaticky bežiacimi produktmi, ich propagačnými videami a ďalšími materiálmi zákazníkov určite zaujmete.
Propagované produkty môžu byť vyberané na základe algoritmu nad predajnými dátami v Pohode alebo napríklad na základe príznakov ako “Akcia” alebo “Novinka”. S minimálnymi nákladmi tak účinne podporíte predaj bez akejkoľvek dodatočnej práce spojenej ako s výberom produktov, tak s vytváraním ich prezentácií.
Všetko vychádza zo štatistík, obrázkov a informácií dostupných v Pohode. Samozrejmosťou je možnosť ľubovoľnej grafiky tak, aby bola v súlade s firemnými štandardmi.
Informačný kiosk, interaktívny katalóg
Možnosť zistiť si podrobnejšie informácie o tovare ešte pred jeho nákupom priamo na predajni a bez nutnosti oslovenia predavača je pre mnoho zákazníkov výhodou.
Informácie pre zákazníkov
V niektorých obchodoch je vhodné umožniť zákazníkovi zistenie dodatočných informácií o produkte priamo na predajni.
Samoobslužný kiosk Vám umožní poskytnúť zákazníkovi oveľa viac informácií a napríklad vo viacerých jazykoch bez toho, aby zákazník musel osloviť personál. Vyhľadaním či načítaním čiarového kódu produktu zákazník získa dodatočné informácie, najčastejšie o
- zložení, alergénoch, receptoch u potravín,
- cenách, dostupnosti a množstevných zľavách,
- bližšej špecifikácii, kompatibilite a technických údajoch,
- súvisiacom tovare, ukážkových videách
Informačný kiosk môže plniť aj funkciu interaktívneho katalógu tovaru s vyhľadávaním.